Home Haber TRT de ‘evet’çi oldu
TRT de ‘evet’çi oldu

TRT de ‘evet’çi oldu

0
0

Kamu yayın kuruluşu olarak tarafsız kalması gereken TRT, anayasa değişikliği referendumundan evet çıkması için kolları sıvadı. TRT 1 ve TRT Haber kanallarında sosyal medyadaki ‘evet’ videolarını yayınlayan kurum ‘hayır’cıları ise görmezden geldi.

TRT anayasa değişikliği referandumundan evet çıkması için kolları sıvadı. Referandum hazırlıklarının başlaması için Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’dan yanıt beklenirken, TRT 1 ve TRT Haber kanallarında sosyal medyada yayılan sporcuların, sanatçıların ve bakanların yer aldığı “evet kampanyası” videosu için 2 dakikalık geniş bir haber yapıldı. Ancak “hayır kampanyası” videosuna hiç yer verilmedi. Referandum kampanyası için 16 Ocak’ta kurulduğu belirtilen TRT Radyo Haber’de de Nuh Albayrak, Kurtuluş Tayiz, Saadet Oruç gibi isimlerin yanı sıra Cumhurbaşkanlığı Başdanışmanlarından İlnur Çevik’e program yaptırıldığı, söz konusu programlar canlı yayımlandığı için herhangi bir denetimden de geçmediği ifade edildi.

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın yanı sıra, siyasi partiler anayasa değişikliği referandumu için meydanlara inmeye hazırlanırken, devletin kanalı TRT de “evet” kampanyası için çalışmalara başladı.

TRT’nin haber bültenlerinde, tartışma programlarında, sadece “evet” propagandasına uygun yorumcular konuşturuluyor. Hükümete yakın medyanın temsilcilerinin yanı sıra; kabine üyeleri, AKP’li milletvekilleri, AKP’li hukukçular, hemen hemen her gün TRT ekranlarında yorum yapıyor.

2 dakika ayırdı

Buna bir örnek olarak sosyal medyada yayılan, sporcuların ve sanatçıların “evet” oyu verilmesi için yer aldıkları videonun TRT’de yayımlanmasına dikkat çekiliyor. 25 Ocak tarihinde hem TRT 1’de TRT Haber kanalının haber bültenlerinde Rıdvan Dilmen, Murat Boz ve Arda Turan ile AKP’li siyasetçilerin başlattığı “Güçlü Türkiye için Evet” kampanyasına 2 dakikalık geniş bir haber olarak yer verildi. Ancak seçmeni “hayır” vermeye davet eden ve yine sosyal medya üzerinden başlatılan kampanyaya hiç yer ayrılmadı.

Öte yandan TRT, yeni bir radyo kanalı açtı. “TRT Radyo Haber” 16 Ocak’ta dinleyenlere “merhaba” dedi. Radyo Haber’in sabah saat 07.00’de yayına “besmele” ile başladığı öğrenildi. Radyo Haber’de, “Son Nokta”, “Haber-Yorum”, “Türkiye Gündemi”, “Başkent Gündemi” isimli programlarda ise ağırlıklı olarak anayasa değişikliği ve referandum konularının ele alındığı ifade edildi.

Hükümete yakın medyanın bilinen isimleri Avni Özgürel, Nuh Albayrak, Sevda Türküsev, Ferhat Ünlü. Saadet Oruç, Kurtuluş Tayiz, Meryem Gayberi’nin yanı sıra, Cumhurbaşkanlığı başdanışmanlarından İlnur Çevik’in TRT Haber Radyo’da yapımcı veya sürekli konuk olarak görev yapması dikkat çekiyor. Söz konusu isimlerin programlarının birçoğunun canlı olarak yayımlanması gerekçesi ile denetimden geçmediği ifade ediliyor. TRT’nin daha önce de haber radyosu için girişimde bulunduğuna dikkat çekiliyor. İlkinin 1993- 1996 yıllları arasında yayın yaptığı, ancak daha sonra kapatıldığı belirtiliyor. İkinci kanalın ise 2010 yılında açıldığı, Haziran 2011 seçtimleri için yayınlar yaptığı ifade ediliyor.

Avrupa da uyardı

Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi’nin önceki gün oy çokluğu ile kabul ettiği “Avrupa’da Gazetecilere ve Medya Özgürlüğüne Karşı Saldırılar” başlıklı raporda TRT’nin bağımsızlığının kuvvetlendirilmesi gerektiği, aksi halde ifade özgürlüğünün zarar göreceği uyarısı yapıldı.,

Sayısız ceza aldı ama ...

TRT son 10 yılda yapılan referandum ve seçim yayınları nedeniyle 69 yayın durdurma, 11 uyarı cezası aldı. TRT, 2010 anayasa değişikliği referandumunda da sadece “evet” kampanyasını haberleştirdiği için YSK tarafından uyarılmıştı. 24 Temmuz 2010’da YSK tarafından verilen kararda, “TRT’nin seçim döneminde yapılacak yayınlarda, anayasadaki objektiflik, eşitlik, serbestlik ve dürüstlük kavramlarını gözeterek daha dikkatli davranması ve yasalara uygun yayın yapılması gerektiği” ifadeleri kullanılmıştı.

Etiketler:

Powered by themekiller.com